Sæbeoperaen om Radiounderholdningsorkesteret – nedlagt helt
uden grund…
Astrologisk set er DR på gyngende grund, selv om de for
længst er flyttet fra Gyngemosen. Går vi tilbage til den spæde start, så gik
Statsradiofonien i luften første gang den 1. april 1925. Vi mangler tidspunktet
på dagen, men under alle omstændigheder danner Pluto en stærk spænding i lighed
med alle andre forløb, der er startet den 1. april, uanset årstal. Spændingen
er særlig stærk for DR´s vedkommende, fordi Solen står i spænding til Pluto i
starthoroskopet. Der er således tale om et såkaldt repetitionsaspekt, hvor
Månen måske endda er indblandet. For 3-4 år siden var Pluto i spæn ding ti
Venus. Det var her, den tidligere generaldirektør Kenneth Plummer begyndte at
få vanskeligheder med ledelsen. Han blev for et par år siden skiftet ud med
Maria Rørbye Rønn, som er en benhård administrator, hvad de også har haft brug
for. DR var jo også indblandet i Melodi Grand Prix´et, der havde enorme
budgetoverskridelser, som nu kulegraves. Det er ikke let at have besøg fra
Pluto, som jo står for andres penge, herunder licenspenge.
Radiounderholdningsorkesteret er fra 1939 og har derfor 75
års jubilæum i år. Det var lige ved at blive spoleret med lukningen, men nu kan
du måske fejre, at de ikke skal nedlægges og kan begynde at tænke på en
revival-koncert, hvor åbningsnummeret må være: Her har I os tilbage. Vort skib
gik ned, men skæbnen var os nådig...
Pluto synger nu på sidste vers, for nu at blive di det
aktuelle musiksprog, så DR skal nok finde nogle andre konti at spare på. Men
har de ikke fået ryddet ordentlig op efter Pluto-perioden, så skal der nok
dukke ganle spøgelser op.
DR havde måske spændt violinbuen for hårdt, da de tidligere
på efteråret nedlagde Radiounderholdningsorkesteret som et led i en sparerrunde
Nu har politikerne på trods af det såkaldte armslængdeprincip blandet sig i
denne afgørelse. Et flertal på Borgen er imod nedlæggelsen, så måske bliver det
populære orkester alligevel ikke lagt i orkestergraven.
Det er stærkt underholdende og kan måske give stof til en
sæbeopera, der som serie kunne efterfølge ”1864” her i hundredåret for
massakren på de danske ved Dybbøl, der ganske rigt maler helt ad Helved til.
Men at male er som bekendt også en slags kunst.
Radiounderholdningsorkesteret er efter dette blevet endnu
mere underholdende! Det gælder også både DR og politikerne. DR havde kun ét
sigte med nedlæggelse, nemlig økonomi. Og politikerne havde slet ikke noget
argument, andet end: Jamen alligevel, DR. Så derved bliver det sikkert: Ingen
begravelsesomkostninger til DR – og det er ikke helt billigt at begrave et
orkester. Ikke mindst, fordi man så skal i gang med at bygge en helt ny
orkestergrav. Desuden skal man til at hyre en andet orkester til at spille ved
begravelsen. Udover et rekviem skulle der i anledning af fyringen spilles fyraftensmusik:
Ouverturen til Fyrtøjet eller Eine kleine Füraftensmusik. Dels skal der betales ret store aftrædelsesgodtgørelser
ved de mange fyringer. Nogle er tjenestemænd, som slet ikke kan fyres – det
kunne politikerne måske bruge som argument, men...
Politikerne siger altså: Nej, men alligevel, mens DR-lederne
siger jo, men alligevel. Og når der i realiteten ikke er noget argument for en
nedlæggelse, skulle vi så ikke bare lade orkesteret spille vide, som om intet
var hændt? Det ville jeg synes. Og dog – alligevel…hvor var det nu, vi kom til?
Hvad angår kampen mellem DR og politikerne: Hvorfor lægger
de ikke bare arm(slængde) om det? Bare som en konkurrence om, hvem der har de
længste arme (ikke fingre). Eller her skal den måske hellere være de korteste,
når armslængdeprincipper sådan trædes under fode…
Humor – og det er dælme underholdende!
Har du hørt, at DR som en tyv om natten vil nedlægge
Radiounderholdningsorkesteret?
Nej da, fy føj!
Men nu gør de det måske ikke alligevel. Så undgår de også
udgifterne til en ny orkestergrav!
Hvordan det?
Jo, for der skulle underholdningsorkesteret jo begraves!
Nå ja, så har politikerne jo en pointe i, at det vil blive
for dyrt at nedlægge orkesteret…
Joh…men ved du forresten, hvilken slags musik, der ville
være mest passende, hvis man skulle sætte musik til ”Tyven fra Bagdad”?
En sæbeopera!
Nej, for pokker!
Så sig det dog, eller jeg slår sprækker!
En rapsodi!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar