lørdag den 14. maj 2011

Kommentarer uge 20

Fremskridtets famlerier


Politiken lørdag den 14. maj gav stof til eftertanke, fordi det passer som fod i hose med hele avisens attitude og redaktionelle linje, som ikke vil vide af den alternative verden. Debatredaktør Lars Hedebo Olsen skrev i en kommentar, som indledtes sådan: ”Natten til tirsdag skete det igen. Der stod en person i mit soveværelse. Ikke en, jeg havde inviteret, og heller ikke en, jeg rigtigt kunne se, men bare en, jeg kunne mærke. Det var anden gang på en uge og mindst tiende gang, siden jeg flyttede ind i den lejlighed for halvandet år siden. Jeg vågnede, ved at jeg skulle på toilettet, og da det gik op for mig, at jeg ikke var alene i soveværelset, begyndte jeg at overveje, hvordan jeg lettest kunne slippe ud. Gik jeg gennem arbejdsværelset, ville vedkommende måske gå den modsatte vej og vente på mig i spisestuen. Gik jeg gennem spisestuen, ville det modsatte ske – han ville stå i arbejdsværelset. Jeg tog en hurtig beslutning og smuttede gennem arbejdsværelset, og på vej tilbage til sengen gik jeg gennem spisestuen. Bare for at vise, at jeg jeg ikke var bange og for lige at sikre mig, at der selvfølgelig ikke var andre i lejligheden end mig. Og det er der heller ikke, siger min sunde fornuft…”.



Natlig opvågnen

I kommentaren kan man videre læse, at Lars Hedebo Olsen en del gange er vågnet om natten og følt, at et menneske har stået i hans soveværelse. Nogle gange er det næsten lysende. Som regel vender han sig bare om på den anden side eller lukker døren til stuen, fordi han tænker, at det er gadebelysningen, der rammer skabslågerne. Han fornægter som følge af sin gode uddannelse, at spøgelser kan eksistere - han er jo et rationelt menneske. Hvis ting ikke kan bevises, så eksisterer de ikke, og det klynger han sig til. Og her hjælper det ikke synderligt, at hans tidligere svigerindes veninde var en, der ryddede lejligheder for spøgelser. Det var han før i tiden ved at kaste op af grin over. Det lød for ham som svindel, og han undrede sig over, at nogen kunne hoppe på sådan et stunt.

Han fortsætter derfor ufortrødent med ikke at ville indrømme spøgelsers eksistens. Lidt nedladende skriver han, at han ikke har lyst til at blive en af de typer, der tror på spøgelser – det er totalt gak. Olsen slutter af med at sige, at det gode ved hans spøgelse er, at han ikke er bange for det. Og det er irriterende, at han ikke kan slippe af med det og kunne sove i fred. Han fornægter altså noget, han kan se og mærke, blot fordi hans rationalitet nægter at tro på det. Det giver et godt indblik i overvejende rationelle menneskers verden. Men hvad vil manden så gøre, hvis en mindre venligt spøgelse dukker op, så han bliver han NØDT til at gøre noget ved det, men så kan han jo håbe, at eks-svigerindens veninde stadig holder på med sin spøgelsesjagt.

Det at skrive om sådanne oplevelser er dog et stort skridt fremad fra fornægtelsesfasen mod erkendelsesfasen, og det er en stor ting for min ellers så kære avis.



Den redaktionelle linje

Kommentaren passer meget fint sammen med Politikens redaktionelle linje. Man har meget stor berøringsangst, hvad angår den spirituelle verden. Jeg har som abonnent gennem mere end 40 år forsøgt at råbe dem op derinde på Rådhuspladsen, men helt forgæves. Der er ikke det, der ligner lydhørhed. Så hvis avisen endelig bringer noget fra den alternative verden, så er det, fordi der skal gøres grin med det på én eller anden måde. Jeg glemmer eksempelvis aldrig løgnehistorierne omkring clairvoyantes og astrologers entre i sagen om mordet i Benløse på Mia Teglgaard Sprotte for nogle år tilbage. Her stillede man et skema op, der skulle forestille at give et overblik over rigtige og forkerte udsagn fra de alternatives side. Fra Astrologisk Detektivbureaus side sagde vi, at hun nok desværre ikke længere var i live, og at hun ville blive fundet i et buskads mandagen efter mordet inden for en radius af 800 meter fra det sted, hvor hun sidst var blevet set. Det fik de til at være helt forkert og gav os et minus i skemaet med den begrundelse, at det kun var 200 meter væk!!! Denne generelle holdning har gjort, at mit mere end fyrreårige troskab mod avisen efterhånden er ved at lide skibbrud. Nu holder jeg i det mindste øje med udskejelserne.

Det hele er naturligvis historien om forskellige tænkemåder, men det er ikke så godt, at man direkte fravælger en åndelig verden på grund af en redaktionel linje, og måske endda har en slags ansættelsesmæssigt Berufsverbot, hvor man sikrer sig, at journalister og redaktører med en vis åbenhed over for det alternative formenes adgang, eller i det mindste får besked på at holde sig væk fra enhver positiv omtale af det åndelige område. En holdning, der i sig selv kan være spøgelsesfremkaldende. Så hvem ved, om Olsens spøgelse ikke bliver nødt til at ruske lidt mere op i redaktørens forstokkede holdninger, hvor han af ideologiske årsager må se bort fra en skræmmende virkelighed? Men det er da klart et stort fremskridt, at en redaktør på Den Levende Avis overhovedet står frem med en sådan historie. Vi ser på sagen og undgår i første omgang af omdøbe avisen til Den (Af)døde Avis.



Astrologisk set

Når Pluto kører gennem Stenbukken vil nødvendig erkendelse ofte blive gjort på den hårde, ufrivillige og næsten tvangsbetonede måde, hvor man skal trækkes igennem konfrontationer med både én selv og omverdenen. Den kommer alle til at blive konfronteret med, og hvis man vil sig selv det godt, at giver man slip og glider med i processen. Ellers vil Uranus gennem Vædderen også vide at give sit bidrag med chokerende indsigter. Neptun gennem Fiskene i disse tider siger, at den åndelige verden er der, hvor den største vækst kan ske, og at vækst på det fysiske plan i stigende grad vil blive passé.



Melodi Grand Prix

Danmark har fine odds hos bookmakerne for at få en topplacering i MGP-finalen i aften. Men det kunne godt ligne en situation, hvor det danske boyband ”A friend in London” ikke engang når op mellem top 3, selv om de satser på at vinde. De skal nok være glade for en Top-10 placering. Mon ikke Irland, England og østlandene sætter sig solidt på toppen?



Undersøgelse

Jeg har længe funderet over, hvilket politisk parti, der var tættest på den alternative verden, men det er godt nok et svært spørgsmål, for umiddelbart er der ingen af de etablerede partier, der kommer blot i nærheden af en åbenhed for vores verden. Vi skal over i dem, der ikke har nået spærregrænsen, nemlig Visionspartiet og Kosmologisk Parti. Men dem kan man jo af gode grunde ikke stemme på. Bortset fra ved kommunevalget, hvor Visionspartiet så vidt jeg husker stillede op i to kredse. Jeg håber, at nogle læsere har lyst til at fortælle, hvordan de tackler den umulige situation. I så fald vil informationerne blive behandlet fortroligt.



Tilbagetrækningsreformen – fredag den 13.!

Der gik et gys af historiske dimensioner gennem Finansministeriet fredag den 13. Noget så sjældent som et forlig, hvor både Dansk Folkeparti og De Radikale var med, det er usædvanligt. Dog skete det ikke kl. 9.11 (amerikansk alarmopkald), men kl. 19.11 som en wake up call for rød blok, der er i gang med at sætte et solidt forspring over styr. Overordnet set er det blokpolitikken, der synger sin svanesang. Dette forlig vil danne præcedens for samarbejde på kryds og tværs.

Ud fra horoskopet for forliget vil resultatet af anstrengelserne blive genstand for endog meget barske debatter i valgkampen. AC står i Skorpionen, hvor Pluto hersker, og den befinder sig lige på 3. husspids (kommunikation). Man så det allerede i den efterfølgende tv-debat. Og igen var det Ole Sohn og Claus Hjort Frederiksen, der mest røg i totterne på hinanden. På en måde, så studieværten var tæt på at miste kontrollen over situationen. Pluto er ydermere i spænding til Månen, Saturn og Uranus.

Det bliver en barsk valgkamp, hvor befolkningen vil få båret ved til politikerledens bål. Det gode ved horoskopet er, at alle planeter i 6. hus står eksemplarisk. Dette indikerer, at der vil komme flere i arbejde i længere tid, så der er nogle, der kan tage over fra de store årgange, når de går på pension – hvis den da findes til den tid. Det bliver det næste, politikerne vil se på, sammen med ejendomsbeskatningen, som der ellers er konsensus om skal friholdes fra skattestigninger. Den holder naturligvis ikke på sigt, men ingen tør gøre noget så grimt før et valg.



Efterlysning

Bogen Børns psykiske evner er udsolgt fra forlaget, og den bliver tilsyneladende ikke genoptrykt. Har du et eksemplar liggende, køber vi det gerne, da flere er på jagt efter den gode bog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar