onsdag den 2. maj 2012


 
Afklaring

Mange har spurgt mig, om jeg er venstre- eller højreorienteret. Her kan jeg klart svare, at det er ingen af delene. Jeg er bare højere orienteret - men er vel astrolog!

Nogle kalder mig komiker, det tager jeg som en kompliment, selv om jeg nærmere er kosmiker – bestemt ikke at forveksle med kosmetiker, som er det sidste, jeg ville være…i NOGEN inkarnation.



Langfredag som fridag, eller?

Store Bededag falder den fjerde fredag efter Påske og dermed tre uger før pinse. Det var en helt stribe af halve og hele bededag, der blev slået sammen til én ved kongelig forordning af 27. marts 1686 som én ”ekstraordinær almindelige bededag. Før den tid var fx hver onsdag bededag, hvor folk skulle faste og præsterne bede for fred.

Alle forløb, der er startet den 27. marts (eksempelvis DONG fra 1972, så nu kan kirkeklokker da ringe DING-DONG) har været ude i stormvejr på det seneste, fordi Pluto har været i spænding til Solen. Og det er også tilfældet med Store Bededag, så jeg vil regne med, at der ikke går så længe, før den slettes. Det er en smart løsning, for så vi fri for at arbejde 12 minutter længere hver dag og kan nøjes med fem minutter – og det er jo så lidt, så det ikke kan svare sig at indføre det.

Det er meget sigende, når man følger debatten om at sløjfe Langfredag som fridag (hvad den nok aldrig bliver, når den hedder Long Friday og dermed er den længste fridag, vi har), for folk ved ikke meget om dagens oprindelse, men er helt sikre på, at man vil beholde den som fridag. Den må absolut ikke flyttes til en søndag, hvad der ville være langt mere nærliggende, da det er en religiøs ting. Jeg hørte en kvinde, der begrundede sin modstand mod afskaffelse med, at man ikke skal blande politik og religion… et meget godt billede på uvidenheden manglen på vilje til at give slip på noget, der allerede har mistet sin værdi.

Ikke mange beder længere, i hvert fald ikke i kirker søndag formiddag, og selv om man flyttede dagen til en søndag, ville der i disse tider ikke være flere der gik i kirke, men man ville stille kirkeverdenen tilfreds, når blot dagen ikke bliver sløjfet. Kirken BLIVER mere og mere ligegyldig for danskerne, men alligevel vil vi ikke af med en fridag. Danmark og Norge er de eneste lande i hele verden, der har en Store Bededag, og i Norge er den for længst (over 60 år siden) flyttet til den efterfølgende søndag.

 Jeg kunne forstå, at man vil beholde den, hvis man ville bruge den til formålet, men det er kun et meget lille fåtal, der vil gøre dette, og de bruger den til det i forvejen. Og så taber vi i omegnen af 4 milliarder kroner på at holde national fridag på en dag, hvor alle andre lande producerer på livet løs.

Nå, men nu har Sammenslutningen af Danske Fritidskæmpere kaldt til en slags fællesbøn for at bede til, at bededag aldrig vil blive sløjfet som fridag – bedefridag. Eller bedefri dag. For det er betingelsen, at vi vil være fri for at bede – og vi vil bede om at holde fri. Dermed basta – om jeg må bede!

Kærlig hilsen fra

-          60% af danskerne

-          Esbjerg Kommune

-          Konstitutionen fandt sted den 15. januar 2007 kl. 17.00, og går man ud fra dette som kommunens nye horoskop, ser det ikke ud til, at der kommer så meget ud af undersøgelserne angående påstået svigt i børnemisbrugssager. Lige nu står det rimeligt, men i stiftelseshoroskopet kan der være tegn på, at man ville komme ud i en sådan sag på et eller andet tidspunkt.  Måne/Jupiter-konjunktionen i 5. hus er i spænding til Uranus (andres børn) i 9. hus (jura) i Fiskene (misbrug).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar