Mikro 2100
Skattepolitikken bør være i fokus, fordi vi herigennem har
en nøgle til regulering af skævhederne i vores system. Det skal dog ske gennem
en regulering af befolkningstilvæksten og miljøpolitikken.
Her kommer tilskuddene ind i billedet, og de skal
naturligvis udfases efterhånden. Man kan begynde med at afskaffe børnechecken,
hvad der automatisk vil have en effekt, det har vi allerede set gennem den
regulering der HAR fundet sted, og som har bevirket markant færre børnefødsler.
Børnechecken skaber et unaturligt incitament til at få flere børn, og der var
ved at indsnige sig et statussymbol i store børneflokke. Børn skal ikke være
modefænomener eller resultatet af offentlige tilskud. Børn skal fødes af
kærlighed og nødvendighed, alt andet tangerer prostitution. Vil I ikke nok føde
nogle flere børn, hvis vi betaler jer for det? Helt uvidende om konsekvenserne,
bortset fra de ganske kortsigtede og dermed uhensigtsmæssige – og på sigt
skadelige. Jorden kan maksimalt nå 9 milliarder indbyggere, så brister den. Men
når vi kan se tegnene på ubalancer allerede nu, hvorfor regulerer man så ikke
tingene? Det er ikke så svært at aflure årsagen, de kortsigtede gevinster.
En af grundpillerne i fremtiden er langsigtethed. Så snart
2100-planen er udarbejdet, må vi se på en 2500-plan. Og jo enklere planer, jo
lettere er de at udføre og at holde fokus på.
De basale behov er en passende bolig og et lille stykke jord
til dyrkning af egne afgrøder og rekreation. Fås disse to ting til en rimelig
pris, så er meget allerede vundet…
Men hvor skal vi begynde? Her kan vi passende begynde der,
hvor man for passende penge får mest mulig effekt af reformen. Skatten må
derfor omlægges radikalt, så der bliver tale om et retfærdigt system med mindre
samlet skattetryk. Vi er på vej mod store protester mod det nuværende,
uhensigtsmæssige system. Og når først kursen er sat, så gør det ikke så meget,
at forandringerne sker over tid. Man kan vælge at køre efter en model, hvor den
fulde implementering sker med en lille procentsats pr. år. Eksempelvis kunne
alle skattefradrag afskaffes ved at ændre med 5 % årligt. Så vil en fuld
implementering tage 20 år. For hvad skal man med skattefradrag, når man lige så
godt kan regulere eventuelle beløb på anden vis? Dog skal trækprocenten gerne
ende med at være en fast procentsats. Jeg vil anslå, at hvis man vælger at
indføre Mikros skatteplan, så vil skatteprocenten komme til at ligge omkring 25
- og så er det pludselig ganske ligegyldigt med fradrag, og der bliver plads
til mere frihed for den enkelte til at vælge, hvordan man vil bruge resten af
pengene, og hvor meget man vil tjene. Man ved præcis, hvad man skal betale, og
inflation er et ukendt begreb. Vil man eksempelvis bo langt fra sit arbejde,
kan man gøre det - selv om man må håbe, at der vil ske en nedgang i antallet af
pendlere, der er særdeles miljøbelastende – og endda får fradrag for
transporten. Der sker naturligvis store fremskridt på forbedring at miljøet,
herunder transportsektoren, men det er vildt, at man nu kan få penge for at bo
langt væk. Det er ikke sund tankegang, og jeg vil tro, at hvis man gennemgår
fradragenes gennemsnitlige substans, så vil der generelt være tale om, de
virker belastende for miljøet. Og miljøskadelige fradrag, hvad skal vi med dem?
De må udfases over 20 år sammen med de andre faktorer, der må smides på porten.
Skatten skal – ud over på arbejdet – hovedsagelig lægges på samfundsskabte
værdier som jord og ejendom. Og i forbifarten kan vi kaste et blik på
nordsøolien, som er en naturskabt værdi. Og så lægge skat på finansielle
transaktioner, der i dag er alt for omfattende i spekulationsøjemed. Så er vi
godt i gang. Læs i øvrigt den uddybende artikel i det nye nummer af HOROPSOPER,
som alle abonnenter har senest lørdag.
Fremtidens samfund må hvilet på disse grundpiller:
Langsigtethed/visionær tilgang
Bæredygtighed
Respekt for individ, natur og miljø
Retfærdighed
Forkortet til respekt og retfærdighed
Ingen kommentarer:
Send en kommentar